Kui Palju Kofeiini On Ühes Tassis Kohvis?

Kofeiin

Seal kus on kohv, on ka kofeiin – kui palju seda siis täpselt ühes tassis kohvis on?

USDA Andmetel on keskmises tassitäies filterkohvis 96 milligrammi (mg) kofeiini. 

Sellegipoolest on olenevalt sinu valitud kohvijoogist kofeiinitasemed erinevad. Eri tüüpi oad, brändid ja valmistumeetodid, need kõik mõjutavad sinu hommikuse ergutuse mõju. 

Olenemata sellest, kas tahad oma kofeiinitarbimist jälgida, või lihtsalt teada saada, mis annab espressole oma särtsakuse – siit leiad kõik info, mida peaksid kofeiinisisaldusest teadma.  

Mis see kofeiin üldse on?

Suur hulk inimesi toetuvad kohvile, et see neid hommikuti voodist välja ajaks. Tihti ei pruugi ka kõige entusiastlikumad kohvisõbrad mõista, mis kofeiin täpsemalt on, või kuidas see töötab.

Kofeiin

Kofeiin on kohviubadest, teelehtedest, kakaoubadest ja teistest allikatest leitav naturaalne stimulant. Tarbides omab see mõju kesknärvisüsteemile, kiirendades aju aktiivsuse tasemeid adrenaliini ja kortisooli vabastades.  

Enamus inimesi joovad kohvi oma ergutavate omaduste tõttu, kuid kofeiini ületarbimise tulemusena võib sul tekkida vedelikupuudus, ärevus ja pearinglus. Sinu reaktsioon sõltub tarbitud kogusest ja sellest, kui tundlik su organism kofeiinile on.

Miks kofeiinitasemed tasside kaupa erinevad?

Arabika robusta

On mõned erinevad omadused, mis mõjutavad seda, mitu milligrammi kofeiini sinu kohvis on: 

  • Kasutatavate ubade tüüp. Kofeiini osas ei ole kõik kohvioad võrdsed. Erinevad kohvitaimede tüübid pakuvad meile erineva kofeiinitasemega ube – 2016 a uuringus on välja toodud, et robusta oad sisaldavad kaks korda nii palju kofeiini, kui araabika oad.  
  • Röstimisaste ja kaalumise meetod. Küllaltki levinud valearusaam on see, et röstimisaste mõjutab otseselt kohviubade kofeiini sisaldust. Enamik röstimise temperatuure on tegelikult nii madalad, et need kofeiinitaset ei mõjuta. Röstimisprotsessi ajal kaotavad kohvioad vett, ning paisuvad – see tähendab et tumedalt röstitud oad kaaluvad vähem, kuid võtavad rohkem ruumi kui heledalt röstitud oad. See mõjutab kofeiinisisaldust sinu tassis, kuid kõik oleneb ka sellest, kuidas sa oma kohviube mõõdad: lusikaga mõõtes mahutad heledaid ube rohkem – tulemuseks on rohkem kofeiini kui sama lusikaga mõõdetud tumedates ubades. Mõõda ube kaalu järgi, ning saavutad kõikide röstide puhul peaaegu samasuguse kofeiinitaseme. 
  • Kohvi valmistamise meetod. Espressomasinatest presskannudeni – igal valmistusmeetodil on omad unikaalsed nõuded, valmistamaks tasakaalustatud ja maitsvat kohvi. Sealhulgas tuleb tähelepanu pöörata ka jahvatusastmele, vee temperatuurile, ning valmistusajale. Kõik need faktorid määravad, kui palju kofeiini ubadest eraldub.

Kofeiinisisaldus erinevates kohvijookides

Oleme juba selgeks saanud, et tavalises tassis (240 ml) valmis filterkohvis sisaldub 96 mg kofeiini – kuidas see võrreldes teiste valmistusmeetoditega tundub?

Kui palju kofeiini on ühes espressos ?

Espresso shot

Espressot valmistades kasutatakse rõhu all vett või auru, mis peenelt jahvatatud kohvist läbi surutakse.

Selle tulemuseks on kofeiini eraldumine kõrge, kuid espresso portsjonid on filterkohvi kogustest palju väiksemad.  

USDA andmetel on ühes espressos (29.6 ml) umbes 63 mg kofeiini, topelt-espresso (59.2 ml) sisaldab aga 126 mg kofeiini.

Kui palju kofeiini sisaldab tassitäis Lattet ?

Latte – nagu teised populaarsed espresso joogid, k.a cappuccino, americano ja flat white on ka see valmistatud espresso ja vahustatud piimaga (americano puhul kuuma veega). Joogi tüübi määrab espresso ja piima vahekord. 

Piimas ja vees kofeiini ei ole, seega kogu kofeiin tuleb ainult espressost – olenevalt siis sellest, kas valmistatud on tavaline või topelt espresso.

Lähtudes eespool toodud USDA andmetest saame järeldada, et tassitäies lattes või muul espresso baasil joogis (1 espresso) on 63 mg kofeiini, ning topelt espressoga jook sisaldab 126 mg kofeiini.

Kui palju kofeiini on Nespresso kapslis?

Nespresso

Nespresso masinad valmistavaid ükiskuid portsjoneid kohvi, kasutades “tablette”, või kapsleid, mis sisaldavad jahvatatud kohviube. 

Olenevalt brändist oleneb iga tassi kofeiinisisaldus kohvi sordist ja kohvi kogusest kapsli sees. Tootja ise ütleb, et nende klassikalise puhta araabika kohviga Nespresso kapslist saab 40-ml espresso, milles on 65 mg kofeiini. Pea meeles: robusta oad sisaldavad naturaalselt rohkem kofeiini, kui araabika kohvioad. Nespresso robusta sisaldusega kapslid annavad sulle seetõttu võimsama energiasärtsu, kui araabika kapslid.  

Märkimist väärt on ka fakt, et Nespresso kapslite sõltumatu teaduslik uuring leidis, et kofeiinisisaldus on kapslites erinev – 19 kuni 147 mg portsjoni kohta. Uuringus jõuti järeldusele, et reaalne Nespresso kapslite kofeiinisisaldus on  “tootjapoolsetest aruannetest erinev”. 

Kui palju kofeiini on lahustuvas kohvis?

Lahustuv kohv on tehtud valmis kohvijoogist, millest on eemaldatud vesi. Tihtipeale on tegemist külmkuivatamisega, mille tulemuseks on väikesed kuivad kohvigraanulid. Sellest joogi valmistamiseks lahustatakse graanulid – teelusikatäis või kaks – kuumas vees või piimas.  

Lahustuva kohvi kofeiinisisaldus on olenevalt brändist varineeruv, kuid üldjoontes sisaldab see vähem kofeiini kui tavapärane filterkohv. USDA andmetel on kahe teelusikaga(2g) lahustuva kohvi portsjonis 63 mg kofeiini.

Kui palju kofeiini on kofeiinivabas kohvis?

Decaf

Võib kõlada vastuoluliselt, kuid isegi kofeiinivabades toodetes on mõningal hulgal kofeiini, mis sulle päevast kofeiini pakub.

Kohvist kofeiini eemaldamiseks leotatakse kohviube vees. See eemaldab kohviubadest kofeiini. Seejärel eemaldatakse kofeiin veest keemiliste lahuste, söefiltrite, või kõrge rõhuga süsihappegaasi abil.  

Kofeiini eemaldamine on keerukas protsess, mis ei suuda alati kogu kofeiini ubadest eemaldada – seetõttu sisaldavad enamik kofeiinivabasid kohvisorte siiski vähesel määral seda stimulanti(ning mõnikord mitte nii vähesel määral!). Kofeiini sisaldus oleneb küll jällegi brändist, kuid tavalises (240 ml) kofeiinivabas kohvis on keskmiselt 2 mg kofeiini.

Kofeiin kohvis vs. tee ja teised joogid

Oluline on meeles pidada, et kohv ei ole ainuke kofeiini sisaldav jook maailmas

Sinu igapäevast tarbitava kofeiini kogust täidavad ka tee, koola ja energiajoogid. Hommiku alustuseks latte, päeva peale paar tassi teed, ning õhtusöögi kõrvale coca-cola – nii jõuadki õhtul oma soovitusliku päevase tarbimise piirini. 

Siin toome võrdluseks kofeiinitasemed kohvis ja teistes populaarsetes jookides selle kõrval:

Jook Suurus Kofeiinisisaldus
Filterkohv 240ml 96mg
Must tee 240ml 47mg
Roheline tee 240ml 30mg
Coca-Cola 370ml (purk) 33mg

Tõsine asi: kui palju kofeiini on liiga palju??

Täiskasvanud tervete inimeste soovituslik päevane maksimaalne kofeiinitarbimine on 400 mg; see võrdub keskmiselt nelja tassi filterkohviga. 

Samal ajal soovitab NHS, et rasedad ei tohiks ületada 200 mg piiri, või kahte keskmist tassi päevas.

Nendes piirides võib üldiselt öelda, et kohv ja kofeiin on meile tarbimiseks täiesti ohutud. Uuringud on tegelikult näidanud, et kohv on rikkalik antioksüdantide poolest, millel on meie tervisele äärmiselt hea mõju.

Dr Rob van Dam’i, Harvardi Ülikooli toitumisprofessori sõnul näitavad uuringud, et kohvi tarbimine võib meid kaitsta 2 tüübi diabeedi, Parkinsoni tõve ja maksavähi tekkimise eest.

“Tõendid ütlevad, et inimeste jaoks üldiselt – välja arvatud üksikud erandid, nagu rasedad naised või inimesed, kellel on probleeme vererõhu või veresuhkruga – on kohv hea ja tervislik joogivalik,” selgitab Dr van Dam.

Seega, kuidas sa tead, et oled liialt tarbinud? Sa võid tunda kofeiini vähem meeldivaid efekte, nagu: ärevus, rahutus, unetus, peavalud ja iiveldus – need kõik on potensiaalsed märgid, et oled liialt kofeiini tarbinud.  

Kofeiini osas on kõigil erinevad piirid. Üldjoones on see ainult sinu enda teha, proovides erinevat tüüpi kohvisid, eksperimenteerides erinevate valmistusmeetoditega ja avastades, mis tunnet need sinus tekitavad. Kui suudad leida, millised kohvisordid ja valmistusmeetodid sinu isiklikule kofeiinitaluvusele kõige paremini sobivad, saad kohvi ka maksimaalselt nautida!

KKK / Kiire kokkuvõte:

K: Mis on kofeiin?

V: Kofeiin on naturaalne stimulant, mida leiab kohvist. See mõjutab kesknärvisüsteemi toimimist. 

K: Millised kohvijoogid sisaldavad kõige rohkem kofeiini?

V: Siin on kuus erinevat jooki, sorteeritud kofeiinisisalduse järgi kõrgeimast madalamani:

Kohvi tüüp Suurus Kofeiinisisaldus
Espresso (topelt) 59.2ml 126mg
Latte (topelt) 59.2ml + piim 126mg
Filterkohv 240ml 96mg
Nespresso 40ml 65mg
Lahustuv kohv 2 tl, vees lahustatud 63mg
Kofeiinivaba kohv 240ml 2mg

 

K: Kui palju kofeiini on ohutu tarbida?

V: Täiskasvanud terved inimesed ei tohiks ületada 400 mg piiri. Rasedad naised ei tohiks tarbida rohkem, kui 200 mg päevas.

K: Kuidas ma tean, et olen liiga palju kofeiini tarbinud?

V: Kofeiinitaluvus on äärmiselt individuaalne. Kui tunned end ärevalt, rahutult, iiveldama ajavalt ja sul on raskusi magama jäämisega, oled ilmselt kofeiiniga liialdanud.